Burung itu sakitkah…?

Seekor burung terbang keriangan. Burung itu meluncur laju di ruang udara. Burung itu bebas ke sini dan sana mengikut kemahuannya. Burung itu bebas melakukan aktiviti rutinnya…. kerana burung itu sihat segala anggotanya.
Malang sekali apabila penyakit-penyakit mula menular. Selsema kiri dan kanan memburunya. Anggota-anggota badannya sakit-sakit. Organ-organnya tidak keruan. Tubuhnya menjadi lemah dan tidak bermaya. Terseliuh pula kepak kanannya. Ia tidak lagi mampu terbang bebas. Ia tidak mampu melakukan aktiviti rutinnya sekalipun ligat dalam kepalanya merancang untuk itu dan ini.
Burung itu lemah dek kerana organ-organ dalamannya tidak keruan. Masing-masing tidak sehaluan. Masing-masing mahu buat kerja sendiri tanpa mahu synchronize dengan rakan-rakan organ lain. Ukhuwwah organ-organ lemah sekali. Sekali pandang, susunan organ nampak cantik. Bila diteropong, baru nampak kecelaruan. Padanlah tubuh si burung itu lemah tidak bermaya. Tidak ke mana ia.
Sudahlah lemah tubuh badannya, sayap kanannya pula terseliuh. Sudahlah terseliuh, tulang-tulang pada sayap kanannya juga tidak sehaluan. Masing-masing tidak mahu bekerjasama. Ada tulang yang mahu sayap kanan itu berfungsi dengan baik, pada masa yang sama ada pula tulang yang enggan dan mudah menunjuk rasa. Alahai tulang-tulang…
Manakala sayap kiri pula nampak gaya macam sihat. Tidak terseliuh. Huh… apalah tulang-tulang sayap kanan buat. Tengoklah sayap kiri. Bila-bila masa saja mahu membawa burung itu kembali terbang girang. Sayap kiri nampak didepakan. Tapi sayap kanan masih terkial-kial. Masih ada masalah dalaman. Masakan si burung dapat terbang dengan hanya sebelah kepaknya? Hebat macamana pun sebelah kepak, burung tak dapat terbang, kerana sunnah burung terbang, menggunakan dua kepak. Tidak dapat juga burung itu terbang jika sebelah kepaknya laju mengibas, sedangkan sebelah lagi perlahan. Dan tidak pula dapat terbang burung itu jika kedua-dua kepaknya mengibas tidak serentak rimanya. Burung itu termenung sendirian.
Si burung merenung dirinya. Merenung anggota tubuhnya. Bermuhasabah organ-organnya. Memandang sayap kiri dan kanannya. Apalah nasib dirinya. Kenapa semua ini terjadi. Ketangkasannya menangkap ikan, menyambar serangga, membelah awan… kini tinggal angan-angan yang tidak kesampaian.
Ah, mungkin si burung itu terfikir, ia berada dalam zon selesa. Makannya jenuh, dunianya ceria. Ia lupa untuk melatih dirinya menjadi lasak. Ia lupa pada latihan untuk dirinya, sehingga organ-organnya berkonflik, tiada wehdatul fikr. Ia enggan dilatih secara keras dan tegas kerana mudah merajuk. Sayap terseliuh itu lambat dirawat sehingga tulang-tulang masing-masing memprotes. Oh burung, sekalipun burung berdiam diri, orang masih dapat melihat yang burung itu sedang sakit…
Akhirnya hingga kini, burung itu masih bertenggek di dahan pokok manggis. Termenung mengenangkan dirinya yang tidak cerdas. Ia terus memikirkan masalah-masalah dalaman organ-organnya, sedangkan burung-burung lain terus riang membentuk kumpulan yang lebih besar membelah awan.
WaLLAHU a’lam…

16 Responses

  1. salam
    alhmdulillah,phm2
    sedih tgk burung tu
    tp apakan daya,ana tdk ade kuasa untuk mmbantu burung tu
    tp ana tau sape yg berkuasa, mcm mane ya blh ana salurkn bntuan kt burung tu?
    tlg trg sket tuan aneroid09

  2. salam
    ana setuju dgn artikel ni. kpd yg x faham cube fahamkan. sedih bila kita tpaksa habiskan byk masa utk masalah dalaman sampai tujuan sbenar kita x kmana.bg ana pimpinan kna ambil phatian. smua kene bsama2 utk pulihkan kekuatan. buang ego yg merugikan. nk cite pjg x ssuai lak di sini.

    -noname-

  3. Bg ana lah gajero, masalah ni susah nk settle kalau semua nk tunjuk kepala keras, xmau rendahkan ego mcm noname kata.

    egonya kita apabila pandangan yg x selari dgn kita, kita nak pancung terus tanpa mahu dengar penjelasan sepenuhnya. sama juga mcm org yg merajuk bila diberi apa-apa pandangan/teguran. Benda-benda ni patut kena settle. xkan benda2 kecik mcm ni nak dibesar2kan. sampai bila pun x selesai.

    sikap burung yg sakit tu duk bertenggek sekor2 atas pokok manggis tu mmg x patut. Burung tu kenalah bdamping dgn org2 yg bpengalaman. bermujalasah dgn pimpinan2 tdahulu. korek rahsia2 bgmana mereka atasi problem2 mcm ni. sakit jantung, nak buat camne. paru-paru merajuk, nak wat camne. tulang memberontak, nak hadapi mcmana.

    Tu baru masalah kecik. jgn biar jd besar. ALLAH nak uji cara kita mengendali organisasi yg mcm2 ragam manusia, sbg latihan utk hadapi situasi yg lebih mencabar pada masa depan.

    huuhu… boleh faham ke x? komen pun mcm tulis blog balik la pulak…

  4. haha
    phm2…
    ego, satu word yg memerlukn pngorbanan yg tinggi
    mane x nya,seseorg tu terpksa rendahkn diri, abaikn kepentingn pribadi, utamakn shbt, thn tlinga (kl kena kutuk dll) or lbh trk kena pancung kate2 mcm tuan naeroid09/09/84 citer…
    dari kaca mata pengorbann, ramai tidak tahu, pngorbann adalah indah, aptah lg pngorbann yg terkorban sbb insyaAllah hslnya akn dilihat di akhirat nnt…
    ko guano tuan aneroid090984?
    blh kongsi sket psl pngorbann yg terkorban ni?
    tq3

  5. salam..
    burung2..
    mgkn burung ni prlu diacukan dgn senapang gajah kot..
    bru la dia ingt smula nk trbng…
    entah2 lg lju dri biasa….
    sbb burung2 ni dh dimanjakan sgt…
    hurm.. nk kene upah pemburu upahan atau nk ltak burung ni kat dpan pemburu HARAM?? mana lagi elok?? pemburu upahan kot…
    apa pndpt en aneroid??

    -pencinta burung2-

  6. salam. (maaf mencelah tp artikel ni ada daya penarik utk dikomen).
    anda sebagai insan yg lebih berkuasa terhadap burung itu. mengapa dibiarkan sahaja burung itu kesakitan? jika burung itu sakit, mampukah dia terbang utk menghampiri kawan2nya seperti yg anda inginkan? jika tidak,mengapa tidak diambil dan dirawat burung itu? jika anda tidak mampu merawat burung itu, mengapa tidak dihantar ke klinik haiwan? serahkan pada yg pakar. anda tidak mampu berbuat sesuatu terhadap burung itu? hanya mampu melihat dari ruangan jendela rumah anda, memerhatikan burung yg sedang sakit di atas pohon manggis yg mungkin berada dihadapan rumah anda? hanya merenung sambil melyan perasaan belas kasihan terhadap burung itu? mahu menunggu burung itu rebah di atas tanah? mampukah burung itu merawat dirinya sendiri? mampukah sistem imunisasi burung itu menghalang kesakitan dari merebak ke seluruh anggota badannya? bilakah sayap kanannya akan sembuh? hakikatnya, sayap kiri sendiri tidak mampu merawat sayap kanan burung itu. kata perlu dikota selagi terdaya. diam2 ubi berisi. keputusan ditangan anda..

  7. terima kasih sdr gajero, noname, pencita burung2 dan naimah27 kerana sudi komen.

    @ pencinta burung

    itu fitrah…bila burung mendengar tembakan, ia akan cuba sedaya upaya terbang selamatkan diri.

    tolong jelaskan maksud sdr/i. apa maksud pemburu haram,upahan?

    @ naimah27

    burung itu sakit di merata-rata tempat. tulang-tulang sayap kanan, organ-organ dalaman, dan sebagainya…sampai tidak mampu terbang. Benar, sayap kiri tidak mampu merawat sayap kanan, kerana fitrah sayap tidak serupa dengan fitrah tangan manusia.

    Kita yg mengasihani burung itu, tentu tidak mahu lihat burung itu rebah.

    Apabila burung itu sakit, maka orang yang melihatnya sepatutnya tolong merawatnya, agar dapat kembali terbang ia. Namun penyakit burung ini pelbagai. Maka bukan kepakaran seorang individu sahaja yg mampu merawatnya. Pakar tulang burung, pakar jantung, pakar paru-paru dan sebagainya diperlukan. Jika penyakit ini adalah komplikasi semua ketidakfungsian organ-organ, pakar yg lain pula perlu. Salah langkah rawatannya, akan lebih parah ia. Penyakit yg kronik, kena hati-hati merawatnya.

    Seseorang pesakit, perlu mempunyai inisiatif diri untuk sembuh, disamping rawatan-rawatan dari luar. contohnya pesakit diabetes. Tak guna kalau doktor memberi rawatan dan ubat, sedang diri pesakit sendiri terus mengambil gla berlebihan.

    Maka begitulah jua burung. Inisiatif diri itu sangat perlu. Anggota badannya kesakitan, namun kepala dan fikirannya masih normal. Disamping rawatan dari luar, burung itu perlu berusaha sedaya upaya untuk membebaskan diri dari penyakit. Diri sendiri lebih faham akan kesakitan diri. Nasihat dari luar hanyalah sebagai panduan.

  8. SANGKAR kan kembali burung itu, jgn bg die terbang bebas atas pokok manggis.. hehe..

  9. burung tu degil. xnak dengar cakap orang. bagi tamrin lembut2. xnak ganas2. ganas sikit mule nak memberontak. mule nak merajuk. x puas ati sana sini. xnak sebarang aktiviti yg ada tekanan. tekan sikit mula nak lari. mase tamrin xnak jelaskan kefahaman. bile x faham mula nak buat fahaman sendiri. pastu bawak geng. pastu rase mcm ada sokongan. pakat jd x paham semua. pastu mula xnak ikut arahan ketua. burung jd sakit. dah sakit pun masih degil. ada yg syok sdiri. apa punye burung. sembelih buat sup baru tau.

  10. mohon izin nulis komen sbentar
    …………………………….
    waa, nk sembelih ke burung tu? (klu sedap sup tu, takpelah jgk)
    sedangkan nabi kasihkan ummat..
    masalah setiap org berbeza
    hidayah tak sampai lg kat dia, doa2 lah (slow talk ke..)kesian dia..(terasa pahit)
    how about org yg buat tamrin tu sndri? mesti ada smthg yg menyebabkan objektif tamrin tak tercapai (niat tak betul kot)
    ……………………………..
    taknak komen dah pasni (menyesal tp best)

  11. kekadang kan, telur burung tu belum sedia ditetaskan, lalu si ibu burung mematuk-matuk cengkerang burung sampei le retak…maka kuar le sang anak burung. dah keluar, disuruhnya terbang dalam keadaan mental dan fizikalnya belum bersedia. Dia tahu, dia spesis burung, dia kena terbang juga suatu masa. tapi, apakan daya, ketidaksediaan itu telah membawa dia terjatuh berkali-kali, sakitlah akan sayapnya.. dan terganggulah mentalitinya dengan paranoia dan fobia.

    *sakitnya pasti ada punca. kenali punca. barangkali belum cukup bersedia..? atau merasakan sayap yang sakit itu punyai 'kesaktian'?


    memulihkan kesakitan sayap dan tubuh sang burung mengambil masa. Ya, ia pelbagai cara berdasarkan situasi yg pelbagai.
    nak pulihkan semangat dan mentaliti sang burung, si ibu perlu bermain psikologi dengan sang burung, agar lenyaplah fobia dan paranoia…


    *bukan psikratik sj yg kne tahu bab2 psikologi ni..sebahagian dari solusi ada pada kebijaksanaan ibu burung juga. Tapi, sang burung juga kena ingt, pilihan ada pd sang burung. Nak terus terkulai atau bangkit.

    pjg pulak. nanti disuruh post entry sendiri pulak. kalu salah btolkan ya.

  12. Haa… baru nak taip, tapi monera dah komen mcm tu. Camna bulih sama pulak pikiran…

    @ anonymous yang nak buat sup

    ganas juga idea nak wat sup tu. selalunya dalam tamrin xda menu sup. makan ikan kering saja. boleh try…🙂

  13. ape kaitan burung yg sakit tu dgn kefahaman? tamrin yg keras? burung yg sakit ade sokongn? brg yg sakit bt fhmn sdiri? brg itu xikut ketua?

    semua kt atas xberkaitan dgn punca brung itu skit.. brung itu x sakit tp brung itu meluat dgn sglntr kwn2 nye.. brung itu bnyk berkorban tp pngrbanan nye xpnh d pndg n di ukur, yg di hukum adlh silapnye.. Silap yg hnye sedetik, tp dihukum sepurnama… brg itu bnyk berkorban, brg itu pernah bersama memikirkan utk perjuangan tp kekuatan hnye dipertghn jln, brg itu tiada sokongn, yg ade hnye kejian..

    burung itu aku yakin die akan kembali terbang.. bukan dgn askan kawan n lawan, bkn dgn tamrin yg sesetengah org agungkan keberkesanan.. tp die aku yakin ttp akn terbang.. bangkit meneruskan perjuangn.. bangkit utk membuktikan bhwa dlm diri masih ade roh berani utk ISLAM…

    yakinlah, burung itu akan bangkit. brung itu dan kamu, kamu dan kamu masih bersama2 belajar erti kehidupan..

  14. ade gak ke brung mcm tu? kesian. artikel ni umum sgt. mesti ade org paham lain.

  15. emm macam pernah terbaca satu artikel ni, tp bkn kt blog ni la,tajuknya gunung kehidupan.pk2 mcm blh relate lak, aku yakin burung tu akan bangkit kembali, berusaha terbang tinggi.ALLAH akan pasti menyelamatkan hamba-hambanya yang berusaha walaupun mata-mata lain memandang burung tu dah kritikal mcm terlmbt je.
    dan ingatlah ALLAH menilai kita dr usaha bkn pencapaian atau prestasi.

    sapa tau sbnrnya organ2 dalam burung tu tak kira duk belah kanan atau kiri sedang berusaha skrg utk memulih diri supaya terbang tinggi.

    at least kalo brung tu tak dpt terbang tinggi pun dalam masa hayatnya yg pendek, but if dgn usaha dia sdg menyihatkan dan menyuburkan dirinya skrg sekurang2nya dpt menjadikan dia beranak pinak membiak dulu melahirkan anak2nya cucunya yg kelak dpt terbang tinggi, itu pun sudah dikira satu usaha yg insyaALLAH akan mendapat ganjaran tinggi di sisi ALLAH.

    Moga kita sama2 memberi sokongan kpd burung, bukan sekadar duk langut tengok burung.

  16. artikel yg bagus jg rasanya ni. 'burung' kat tempat saya pun lebih kurg mcm ni. yg saya nampak organ2 burung tu kena krisis wala. xmau ikut arahan. saya assume saja. masing2 wa cara sendiri kut. tak pcaya pada kmampuan ketua yg dilantik.kalau tak salah, dr cerita burung tu, camne sayap kiri boleh elok, padahal seluruh badan yg lain ada krisis? sayap kiri x terasa ke? tak sama dgn pepatah cubit kepak kanan, kepak kiri terasa? Organ2 pun rata2 tak faham tujuan sebenar mereka berada dlm tubuh burung tu. burung tu kena mintak tolong. jgn tunggu dan buat2 mcm sihat. org yg tgk pun, kena sudi2 tolong jg.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: