Bisnes orang politik yang menguntungkan…

Baru je dua-tiga hari Dr Halili lompat, ada pulak mamat PKR di Kelantan lompat masuk Umno. Nak jugak tersenarai sebagai pelompat-pelompat yang ‘berjasa’ kepada Umno dikala pilihanraya. Skripnya seperti biasa, hilang kepercayaan kepada Anwar. Oleh kerana dia berada di Kelantan, tambah sorang lagi orang dia hilang percaya, iaitu TG Nik Aziz.
Tak percaya kat Tok Guru. Lebih percaya dia kepada Najib 1Malaysia.
Tapi rasanya percaturannya melompat tidak kena masa. Memang tak cerdik dia ni. Lompatan yang berlaku di Kelantan buat masa ini tak berapa laku. Bayarannya agak murah, berbanding sesiapa yang berada di Hulu Selangor, melompat. Harga pasaran untuk melompat adalah tinggi. Begitu juga di Kedah, nilai komersial adun-adun yang nak melompat adalah tinggi. Mamat ini sepatutnya tunggu mana-mana pilihanraya kecil di Kelantan, baru laa lompat. Mahal sikit harganya. Tak pandai bisnes kut dia ni.
Lompatan terlalu awal ni boleh memalukan diri kelak. Kalau-kalau berlaku pilihanraya kecil di Kelantan, terpaksa dia berlakon ‘lompat’ sekali lagi masuk Umno. Masa tu orang dah tau. Kan malu nanti. Patut sekarang ni rileks dulu. Jangan lompat lagi. Tunggu harga tinggi untuk buat lompatan. Apa laaa… malu kompeni saja.
Suasana politik sekarang ni, lompat-melompat mula menjadi kerja sambilan untuk menambah pendapatan. Memang menguntungkan. Lagi hangat sesuatu lompatan tu, lagi tebal duit masuk.
Satu lagi cara menambah pendapatan, khas untuk ahli Umno, just cuba saja jadi calon bebas setiap kali pilihanraya kecil. Nasib tak baik kena pecat. Untung-untung dapat habuan untuk tarik diri. Ini bisnes. Kena berani tanggung risiko.
Nak kaya lagi, kena tanggung risiko lagi besar. Jadi macam Saipol Bukari. Mengaku kena liwat ke, kena rogol ke dengan Anwar. Yang ni boleh bawak untung besar. Boleh jadi superstar kalau bernasib baik. Risiko malu seumur hidup tu kenalah berani tanggung. Asalkan dapat duit, kena laknat pun apa kisah.
Banyak lagi cara menambah pendapatan melalui haru-biru politik dalam negara. Buat kajian sikit, boleh saja tahu bagaimana mahu terjun ke alam duit ratus-ratus ribu.
Last sekali, habis semua hancur dan tunggang-langgang. Dari pemimpin sampai rakyat bawahan rosak akhlak dan moral. Generasi depan akan mewarisi negara yang haru-biru. Tahniah bisnesman-bisnesman politik!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: