Apa benda hak-hak Melayu tu, tulong habaq sat??

Parti Melayu sering melaung-laungkan hak-hak orang Melayu telah semakin hilang, di’belasah’ bangsa asing, kaum pendatang. Namun rakyat tidak semuanya membaca perlembagaan. Maka adalah elok jika Parti Melayu atau pertubuhan Melayu menyebarkan informasi mengenai Artikel 153 Perlembagaan kita kepada rakyat, supaya mereka tahu akan ‘hak-hak orang Melayu’.
Selama ini laungan saja pertahan hak-hak Melayu, tapi yang mana hak Melayu, yang mana pula hak bukan Melayu? Cadangannya eloklah iklan dalam billboard seluruh negara, seperti iklan 1Malaysia, contohnya begini :….
(klik gambar untuk besarkan)

Ada berani?

6 Responses

  1. bodoh..pi baca buku buat kajian..ni la salah satu produk buta perut

  2. lerr..apa guna kementrian pnerangan? ape gune org yg ada pngtahuan ttg ni kalo xmnerangkn? ke sje sronok2 menempik n mhunus keris? walhal ape hakmlayu pn xtahu? sronok nganga dalam gambo, xjd kje. cbe kabo skek mnde hok2Melayu. sy yg buta perut ni nk tahu jgk. p/s: ada baiknya daku buta perut dari buta mata hati.

  3. x pkr, bukan semua rakyat malaysia tahu. admin blog ni saje nak timbulkan kesedaran bahwa korang yg pejuang hak2 melayu tu kena alert sikit yg pejuangan korang tu tak dapat sambuatn sgt sbb org tak tahu. kat skolah pon tak ajar ttg hak2 melayu. ko expect makcik2 kampong study perlembagaan ke?

  4. Salam, maaflah kalau saya sendiri tak faham tentang artikel anda sendiri. Tapi sebelum itu saya ingin bertanyalah sedikit, Sedara Melayu ke? Kita tak nak menyentuh tentang Islam dulu ye. Kerana ada juga Melayu yang bukan beragama Islam tetapi mejoritinya Islam. Sekarang kita kaitkan Bangsa kita sahaja. Kalau sedara rasa sayangkan bangsa sedara, Sedara patut fikir yang sedara perlulah berjuang untuk bangsa sendiri. Kalau kita asyik nak mengutuk sahaja, bangsa kita sendiri tak akan kemana… Untuk menjadi sesebuah bangsa yang berjaya dan dihormati, saya rasa perlu ada kerjasama dan bersatu. Tapi bila? Tepuk dada tanya iman. Berbalik pada artikel sedara, saya rasa kalaulah ramai bangsa melayu sendiri tak tahu hak mereka, itu menunjukan mereka seolah2 mengabaikan hak mereka sendiri. Saya juga pada mulanya tidak tahu apa kah hak2 melayu tetapi atas usaha dan rasa bertangungjawabnya sebagai bangsa Melayu, rajinkanlah diri berusaha sama ada, bertanyakan pada orang2 terdahulu, mencari sendiri informasi mengenai Artikel 153 Perlembagaan kita. Kalau nak mengharap pada yang suka melaung-laungkan sahaja hak2 melayu, kita mungkin sendiri tak akan dapat informasi terseburt sampai bila2. Jadik fikir-fikirkanlah ye.

  5. nak tunggu semua org melayu cari sendiri dan baca perlembagaan, sampai bila sedare anon 9:37? cari sendiri tu bagus. tapi berapa kerat? yg dah ade kesedaran ni la kena proaktif bgtau org lain.aku rasa, drpd jaga hak2 melayu, baik jaga hak-hak umat Islam, tak gitu admin? contohnya tanah org islam, haram hukumnya dijual kpd org bukan islam. kan dah terjaga tu? kalau hak melayu, tuan tanah yg melayu tu sendiri yg jualkan kpd org lain, sape boleh cegah?

  6. Aku rasakan kalau kita nak menuntut sesuatu ilmu tu ada ke orang yang dah ada kesedaran ni nak proaktif bgtau orang lain? Ada, adalah jugak…kan Alhamdulillah la.Tapikan lebih elok kalau kita nak mengetahui sesuatu tu kita usaha sendiri. Seperti mana Nabi kita menyuruh menuntut ilmu tu sehingga ke Liang lahat. Imam Syafiee pun sendiri berusaha mencari ilmu sehingga menggunakan kertas orang yang dah pakai diambil untuk digunakan kembali.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: