Isu ayaq kecik saja… sabaq laa


Entry kali ini, ambo nok guno Bahasa Kedah 😀
Isu ayaq naik harga di Kedah dan Penang. Fokus kat Kedah lah dulu. Harga ayaq naik. Bila ditanya kenapa harga naik? Bukankah PR selalu kritik kerajaan BN apabila naikkan harga barang, harga minyak, tarif letrik, kadar tol dan sebagainya? Mai dapat kuasa memerintah, PR pun gatai naikkan harga ayaq pulak? Bila ditanya kenapa naik harga, dijawabnya salah kerajaan dulu. Aisheh… kerajaan dulu pulak salah? MB dah bagi penjelasan. berapa kerat orang dengar pun tak tau. Media arus Umno/BN memang pandai letak perencah nak bagi panas.
Pimpinan tak pantas jawab isu ini. Penerangan kepada rakyat agak perlahan. Blogger-blogger pro-PR pun masih bingung nak pikir ayat macamana nak jelaskan kepada rakyat pasal isu ayaq ni. Bagi data, bagi statistik, dedahkan kepincangan pengurusan dulu memang boleh, tapi bukan semua rakyat iQ segenius MB. Bukan semua rakyat wala’ kepada MB seperti ahli-ahli PAS wala’ kepada Pesuruhjaya PAS. Masing-masing akan tanya ”awat harga ayaq naik”. masing-masing akan kata “kami dah tolak BN, kami takmau apa2 lagi alasan nak penaik harga ayaq”. lebih kurang macam tu lah agaknya. Depa bukan tau apa yang kerajaan negeri terpaksa tanggung. Depa hanya tak mau harga ayaq atau apa-apa harga naik selepas depa pakat ramai-ramai tolak BN. Takpalah… kita tunggu pimpinan negeri jawab dan bagi penjelasan. Depa bukan tak reti kehendak rakyat. Kita rakyat bersabaqlah.
Yang rakyat ni pulak melatah tak tentu kalu. Tak semua. yang pro- Umno/BN memang sah protes punya. Dah kerja depa memperlekeh apa yang PR buat. Itu biasa, sama macam PAS hentam apa yang BN buat. rasional ke tak rasional, itu kerja sesiapa yang jadi pembangkang. 😀
Yang herannya, ada dalam kalngan ahli dan penyokong PAS pon melath jugak. Sampai duk kata “kalau penaik harga ayaq jugak, baik tak payah undi PAS. sama saja dengan BN”… “kalau tak turun harga ayaq, kita pakat pejatuh laaa kerajaan PAS Kedah ni…biaq depa sedaq sikit”… “tu baru 3-4 tahun pegang negeri… dua tiga thun lagi apa pulak yg depa nak penaik”…
Baru naik harga ayaq sikit saja dah melatah, nak jatuhkan kerajaan negeri pulak tu. Nak sokong Umno/BN semula pulak kah? Kita tolak Umno/Bn bukan sebab harga barang naik saja. Kita tolak Umno/Bn sebab banyak karenah birikrasi dalam pentadbiran, banyak amalan rasuah, sistem keewangan yang tak telus, tidak serius tangani gejala sosial dalam masyarakat, tidak efektif dalam mencegah jenayah, menyusahkan kehidupan rakyat dengan kenaikan harga barang, petani merungut harga padi tak naik-naik walaupon harga beras naik, sistem pendidikan semakin caca merba dan macam-macm lagi. Sebab tu kita semua tolak BN. Kita ganti dengan PAS sekejap test market. Kalau OK, kita kekalkan. Kalau teruknya lebih daripda Umno/BN baru kita tumbangkan, naikkan parti lain, bukan Umno/BN, bukan PAS/PR. Kita nak yang lebih baik.
Masa PR mula-mula menang, MB umum cukai tanah turun hingga hampir 70%. Lega… kemudian umum pulak harga padi naik… petani lega walaupun naik tak banyak mana. Kemudian umum tolak urusan bawah meja (rasuah), umum pembinaan kampus baru Insaniah (pendidikan), umum pemindahan projek petroleum di Yan ke tengah laut (selamatkan tanah sawah penduduk), dan macam-macam lagi. Tu baru 3-4 tahun. Tak ka lega rakyat Kedah. Alih-alih umum harga ayaq naik sikit saja, pakat nak lari pi sokong Umno/BN balik? Marah harga ayaq naik sikit, nak tukaq balik kepada sistem pemerintahan yang ada rasuah, kronisme, karenah birokrasi, penindasan, dan macam-macam lagi? Letih lah kita kalau macam ni punya mentaliti.
Kita kenai sapa Ustaz Azizan MB kita tu. Dia pon kalau bulih nak bagi ayaq free kat kita semua. Mungkin takdak rezeki kita lagi masa ni. Baru 4 tahun memerintah, kalau nak banding dgn kerajaan sebelum ni dah lebih 50 tahun memerintah. Kalau nak compare pon, compare laa 50 tahun dgn 50 tahun. Harap kita rakyat kedah dapat bersabaq. Kan sabaq tu sebahagian adripada iman. Sabaq tu indah. ALLAH berama-sama dengan orang-orang yang banyak bersabaq.
Poster SADA: naik 2 sen saja…
WaLLAHU a’lam

Umno nak rampas Kedah!

Haa… jaga-jaga orang Kedah semua. Parti Melayu Umno mau rampas Kedah.
Tuanku Sultan Abdul Halim tak murka ke?
Bagaimana Parti Islam mahu membantu Tuanku Sultan mempertahankan Kerajaan Negeri Kedah daripada dirampas Parti Melayu Umno itu?





Hijau Kuning the legend…

Abaikan sekejap cerita biru dan hijau. Kita jeling sikit dengan berita Hijau Kuning… Final Piala FA. Kedah vs Nogori. Maaflah orang Nogori. Den bias Kedah sikit entry ni. Bukan asobiyyah. Hehehe….
KUALA LUMPUR – Bekas jurulatih Kedah, Mohd Azraai Khor Abdullah meramalkan skuad “Hijau Kuning” mampu menjulang Piala FA apabila menentang Negeri Sembilan pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil, esok.
Beliau, yang kini membimbing skuad bawah 21 tahun kebangsaan atau Harimau Muda A pada liga di Slovakia, berkata, walaupun Kedah dibarisi ramai pemain muda, ia bukan penghalang.
“Pemain muda ini sebenarnya mempunyai pengalaman bermain di peringkat yang lebih tinggi berbanding lawan, seperti Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) serta beberapa perlawanan akhir,” katanya semalam. Baca lagi…
Ok… itu ramalan bekas Jurulatih Kedah, Azraai Khor, yang pernah membimbing pasukan Hijau Kuning hingga digelar Juara Treble berganda. Pasukan Kedah pernah dianggap hanya bergantung kepada kehebatan ayam-ayam tambatan import. Selepas FAM tak benarkan semua pasukan menggunakan khidmat pemain import, prestasi Kedah dilihat merosot seolah-olah membenarkan anggapan-anggapan sebelumnya. Sehinggakan prestasi permulaan pengurusan dan jurulatih baru turut dipertikai sesetengah pihak. Dan, kemaraan ke perlawanan akhir malam esok membuktikan anggapan-anggapan tersebut meleset. Menang atau kalah, pastinya Kedah akan terus diwaspadai oleh pasukan-pasukan lawan sebagai lagenda juara treble berganda (caishh… pandai-pandai label sendiri).
Ok… siap satu bab mengipas pasukan Kenari. Masuk pulak bab ramalan. Ramalan sana, ramalan sini. Seseorang hanya boleh meramal, dan tidak mampu menjamin sesuatu yang belum berlaku itu akan berlaku. Biasalah, kita semua manusia yang lemah. Ramal tiada masalah. Cuma beriman dengan ramalan sahaja yang sebenarnya bermasalah. Bunyi saja ramalan yang menyebelahi pasukan sendiri, mula lah syok dan rasa macam confirm menang. Apatah lagi kalau ramalan itu diutarakan oleh figure yang pernah ‘berjaya’ dalam ramalannya. Awas… ketika itu iblis akan mencucuk jarumnya yang boleh mencarikkan aqidah kita. Statement ini hanya sekadar peringatan. Rasanya peminat dan penyokong pasukan Kedah ke, N9 ke… takda lah sampai beriman dengan ramalan.
Oh ya… sape agaknya akan menang? Tanya orang Kedah, mesti depa nak Kedah memang. Ramalan pon musti hala ka menang. tanya orang nogori, mesti nak jang monang. Ramalan pun nogori laa yang monang jo… atas kertas nampak macam ___________. atas padang kita tunggu tengok jaa.
Settle bab ramalan. Kita intai pula bab cakap besar. Haa… yang ni ramai yang tak mampu control. Bila dah fanatik terlebih, cakap-cakap besar kedengaran. Lebih malang, bukan setakat cakap besar kelebihan sendiri, tetapi turut merendah-rendah pihak lain. Walaupun sekadar nak bagi motivasi kepada pemain, tapi awas. You are being watched! Sombong, angkuh, berlagak…. semua tu memang tak best dipandang. Tak kira pemain, coach, pengurus pasukan, presiden atau penyokong, elaklah dari beramal dengan sifat-sifat mazmumah tu. Sesuai dengan pembawaan kerajaan negeri yang diperintah oleh Ustaz, presiden KFA pun Ustaz, dalam pemain pun ada ‘ustaz’, insyaALLAH, pasukan Kenari tetap akan merendah diri sekalipun berjaya terbang tinggi.
Takat tu laa dulu. Kita tengok saja laa…. nak main tak reti. Ambo takat jadi coach bulih laa… hehehe. Bola-bola jugak. Yang pi stadium tu ingat-ingat ALLAH selalu. Takut stadium runtuh, tak dan buat apa… Solat maghrib dan isya jangan tersengaja lupa pulak. Solat jama’ boleh ke? Tujuan tengok bola…?? haaa… pi tanya ustaz Azhar Idrus…. 😀

Ini Presiden bola Kedah
bawah ni Presiden bola Nogori…

WaLLAHu a’lam…

Jurulatih pasukan bolasepak Kedah letak jawatan

Surat perletakan jawatan Azraii Khor Abdullah


15 OKTOBER 2009
Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada semua sahabat-sahabat yang dihormati,
Dalam keberkatan Syawal ini, saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin.
Berat untuk saya nyatakan,tetapi setelah sekian lama bersabar…kini sudah tiba masanya untuk saya bertindak mengikut naluri saya.
Untuk pengetahuan semua, izinkan berkongsi sedikit maklumat atau sejarah bagaimana kehadiran saya ke jawatan Ketua Jurulatih Bolasepak Negeri Kedah Darulaman.Saya masih ingat lagi pada petang hari Rabu, tanggal 18hb Ogos 2004,dimana saya dijemput oleh Bapa Pembangunan Bolasepak Negeri Kedah,Allahyarham Dato` Ahmad Basri Mohd Akil untuk berbincang berkenaan kepincangan bolasepak Skuad Hijau Kuning ketika itu dan seterusnya diberi cabaran getir iaitu untuk mengambil alih tugas jurulatih Kedah yang pada masa itu disandang Jurulatih kelahiran Brazil, Miradhinha .Keadaan pasukan ketika itu berada di paras yang cukup mengecewakan.
Dari perbincangan itu ,tidak dapat dinafikan Allahyarham sememangnya seorang yang mempunyai wawasan dan pemikiran dinamik dalam usaha memertabatkan kembali bolasepak Kedah.
Sehubungan dengan itu, hasil dari perbincangan tersebut,Kami meletakkan Matlamat utama pasukan Kedah yang wajib dicapai adalah kembali memacu Skuad Hijau Kuning muncul diantara pasukan elite dalam kancah bolasepak Malaysia.
Saya juga disarankan oleh arwah sebagai Ketua Jurulatih bagi menggantikan Mirandinha. Berbekalkan semangat dalam diri dan sokongan serta dorongan allahyarham,saya menyahut cabaran tersebut.Antara garis panduan untuk saya berkhidmat adalah ;
• Saya wajib komited 100% untuk bolasepak negeri tercinta
• Memertabatkan bolasepak Negeri
• Setia pada Negeri
• Setia pada Sultan
• Setia pada Pasukan.
• Meletakkan sasaran awal,Kalau boleh cuba sedaya upaya untuk mencapai kejayaan terbaik dalam sukan bolasepak menjelang Jubli Emas Pemerintahan KDYMM Tuanku Sultan Kedah Darulaman.
Bagi memenuhi matlamat tersebut,Perancangan Program Pembangunan jangka masa 5 tahun telah dicetuskan oleh arwah Dato`.Bermula saat itu kita terus membina pasukan merujuk kepada acuan mantap yang telah ditetapkan.
Alhamdulillah…berkat kesungguhan dan keyakinan,kita berjaya mencapai matlamat kita dengan cukup cemerlang dalam jangkamasa setahun lebih awal dari perancangan.
Antara detik gemilang yang menghangatkan kembali sambutan peminat seluruh negeri keatas skuad Kenari adalah :
• Menjuarai Liga Perdana pada tahun 2006. Kembali ke Liga Super 2007
• 2007 Menjuarai Liga Super
• 2007 Menjuarai Piala FA
• 2007 menjuarai Piala Malaysia
• 2007 KEDAH menjadi pasukan pertama di Malaysia yang menjuarai Liga Super,Piala FA dan Piala Malaysia.
• Musim 2007 Menang hampir keseluruhan Anugerah Pemain terbaik dalam majoriti kategori dan juga Anugerah Jurulatih Terbaik
• 2007 – hampir separuh pemain dalam skuad dipanggil menyertai skuad Kebangsaan
• 2008 Menjuarai Liga Super
• 2008 Menjuarai Piala FA
• 2008 menjuarai Piala Malaysia
• 2008 sekali lagi terpahat dalam sejarah bolasepak Malaysia,KEDAH menjadi pasukan pertama yang muncul pemenang double treble.Begitu juga penghormatan khas untuk pemain apabila menang lagi dalam pencalonan categeri pemain terbaik dalam banyak posisi dan anugerah Jurulatih Terbaik 2 tahun turut-turut.
• Stadium Darulaman kembali ‘full house’
• Pada masa yang sama kita mewakili Malaysia dalam kancah AFC selama 2 musim berturut-turut
Itulah sejarah yang telah saya lakarkan.

Saya rasa kita telah mencapai matlamat kita dengan cukup cemerlang.
Bagi seluruh peminat dan penyokong skuad Hijau kuning,negeri Kedah yang tiada banyak hiburan….bolasepak ada lah sukan no.1 untuk mereka.Sukan yang menyatukan semua rakyat negeri tercinta.
Saya amat bersyukur,dan cukup teruja apabila ‘matlamat’ yang digariskan sebelum ini telah disempurnakan dan perkara ini telah membuatkan semua rakyat Kedah serta pencinta sukan ini turut merasa bangga dengan pencapaian cukup hebat dalam jangkamasa 2 tahun berturut-turut.
Kebangkitan semangat Hijau Kuning dapat dilihat di seluruh pelusok negeri.Saya begitu bangga dan terharu apabila bendera hujau kuning kembali berkibar megah…..teringat lagu keramat nukilan Arwah Dato`yang kembali dan terus bergema.
Sayang seribu kali sayang, episod gemilang ini tidak mampu bertahan lama gara-gara perubahan pengurusan KFA yg dilihat kurang komited dengan amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka.
Setelah kita mengharungi musim 2009 ,Kedah selaku juara bertahan kesemua Piala yang dipertandingkan, hanya menduduki tempat ke 3 dalam carta Liga Super dengan habuan wang tunai RM150,000.00 .
Episod Duka terus berlaku dalam 2009

Kita menghadapi Pertandingan Piala Malaysia 2009 pada bulan September.,Semua Pasukan bertanding dibenarkan mendapat pemain pinjaman sebanyak 3 orang.Sayang sekali cadangan saya tak jadi kenyataan gara-gara sikap KFA yang tak serious dalam mendapatkan pemain Haris Safwan dari T Team Terengganu.Pemain tersebut telah terlebih dahulu menghubungi saya untuk membolehkan beliau menyarung jersi Kedah didalam kempen kali ini.Apa bila didesak…komen pihak KFA dengan acuh tidak acuh menyatakan CUKUPLAH DENGAN APA YANG ADA….
Sebagai seorang Jurulatih Professional saya tahu kelemahan dan kekuatan pasukan…jadi menjelang Piala Malaysia saya rasa pasukan kita perlu menambah kekuatan di barisan serangan.(itu pun sebelum Khyril Muhymeen Zambri menjalani pembedahan lutut ).Masaalah kecederaan pemain posisi serangan seperti Samransak (operation lutut),Fadly Baharum (operation lutut dan ankle) dan pemain pertahanan kental V Thirumurugan(operation ankle) amat merencatkan persiapan pasukan dalam kempen kali ini kerana kita sedia maklum banyak pemain utama kita mengalami kecederaan .
Apapun,dengan apa yang ada seluruh Pemain tetap berjuang dengan penuh semangat dalam setiap perlawanan.Tetapi nasib tak menyebelahi kita….kalah dengan jaringan tipis walaupun pada dasarnya kita menguasai permainan.
I am not a magician,saya cuma seorang manusia biasa.Seperti seorang tukang masak….jika dibekalkan kangkong,maka lauk kangkong lah yang akan saya masak.Mana mungkin kangkong bertukar menjadi spagethi !
Dalam keadaan sedemikian,Terus terang saya akui,KFA cakap tak serupa bikin.Saya bukan mahu mengalah atau lepas tangan,tetapi prinsip perjuangan saya dalam bolasepak tidak mendapat sokongan penuh dari KFA,ini menjejaskan persiapan pasukan saya.Saya tak dapat menjalankan tugas saya dengan tersusun,teliti dan mengikut perancangan awal saya.
Jadi cukuplah setakat itu,dengan berat hati…ada baik nya saya berundur dari jawatan Ketua Jurulatih Bolasepak Negeri Kedah Darulaman untuk memberi pada laluan orang lain.
Apa sekali pun saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tak terhingga pada semua peminat-peminat bolasepak Negeri Kedah yang telah menyokong pasukan negeri tercinta ketika saya melaksanakan tugas selaku Ketua Jurulatih.Saya amat berbangga apabila dapat berkhidmat untuk anda semua dan membuat anda semua rasa teruja dan berbangga sebagai rakyat Negeri Kedah Darulaman.
Sekian
“BIAR JASA JADI KENANGAN”
Saya yang ikhlas,
Mohd Azraai Khor.
p/s: ni la baru gaya profesional. tapi Kedah susah nak cari jurulatih mcm ni…

Rumah Terbuka Eidul Fitri 1430 MB Kedah

You datang dari mana?”
“Kuala Nerang” jawab seorang lelaki berbangsa Cina.
“Jauh pun you sanggup mari ka?”
“MB sekarang ni baik. Tengok orang-orang yang datang pun baik-baik…takrak serupa dulu maa”
“Ya ka?”
“Ya la… kalau MB dulu-dulu punya rumah terbuka, orang yang datang tu semua cari makan ooo…”
“Kita pun datang sini mau makan”
“Kita mau makan… tapi yang dulu punya cari makan…”


Eh, macam kenai…?



Sami-sami pun datang makan…

Jurulatih Pasukan Bola Sepak Kedah, Azraai Khor ancam letak jawatan

PANTAI timur ketika ini sedang dilanda banjir, di utara pula sedang bergelora.

Gelora di utara agak pedih bunyinya berbanding di pantai timur yang menyaksikan Kelantan sekadar kehilangan tiga mata sebelum turun gelanggang.

Di utara, juara treble, Kedah bakal kehilangan jurulatih.

Barisan jurulatih Kedah akan letak jawatan jika pengurusan pasukan terus tidak memainkan peranan dengan berkesan.

Mereka yang terdiri daripada Mohd. Azraai Khor Abdulah, Radhi Mat Din dan Ahmad Sobri Ismail akan melepaskan jawatan masing-masing jika pengurus pasukan tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baik.

Azraai berkata, beliau dan dua pembantunya bersedia menerima sesiapa sahaja untuk menjadi pengurus skuad Kenari jika individu itu dapat melaksanakan tugasnya dengan baik.

Namun katanya, tindakan melepaskan jawatan jurulatih akan dilakukan sekiranya pengurus pasukan tidak dapat menjalankan tanggungjawabnya yang dilihat menyukarkan tugas mereka.

“Tindakan ini bukanlah untuk membantah keputusan Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) semalam (kelmarin) tetapi hanya untuk kebaikan bersama dan kemajuan pasukan ini.

“Kami (barisan jurulatih) menghormati keputusan KFA dan berharap pengurus dapat meluang masa bersama pasukan dan jika perkara itu tidak dilakukan kami akan tinggalkan jawatan ini,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Semalam, Kosmo! melaporkan Datuk Othman Aziz disahkan sebagai pengurus Kedah oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Namun difahamkan, Othman sebelum ini tidak mengikuti perkembangan pasukan serta tidak lagi mengiringi pasukan dalam mana-mana perlawanan termasuk di tempat sendiri.

Malah, Othman juga didakwa tidak setia terhadap pasukan apabila melepaskan dua pemain tanpa berbincang serta mendapat restu dengan barisan jurulatih pada tahun lalu sedangkan ketika itu skuad Kenari kekurangan pemain untuk mengharungi Liga Malaysia (Liga M).

Menurut Azraai, barisan pemain Hijau Kuning memerlukan seorang pengurus yang dapat meluangkan masa ketika latihan dijalankan selain mengambil tahu masalah mereka.

Ini kerana jelasnya, sejak setahun lalu kebajikan pemain yang menjadi tanggungjawab pengurus telah diabaikan.

Sumber: HijauKuning.Com

Brazil uji bisa Kenari

JUARA tiga piala musim lalu, Kedah kemungkinan besar bertemu skuad bekas pemain Brazil pada 7 November ini di Stadium Darulaman sebagai perlawanan ujian pertama, kata ketua jurulatih, Mohd Azraai Khor Abdullah.

Menurutnya, kini Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) hanya menunggu lampu hijau daripada Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bagi meneruskan perlawanan bersejarah itu yang memberi peluang kepada peminat bola sepak tempatan menyaksikan kehebatan bekas pemain antarabangsa Brazil itu.
“Perlawanan ini bermatlamat mengutip derma bagi membantu mangsa ribut di Myanmar dan skuad Brazil ini dibawa oleh persatuan keagamaan negara itu.

“Saya rasa inilah ujian pertama bagi kita untuk menilai kemantapan pasukan yang dibarisi empat pemain baru,” katanya. Sumber: -Harian Metro-


Hijau Kuning vs Kuning Hijau ….