Isu ayaq kecik saja… sabaq laa


Entry kali ini, ambo nok guno Bahasa Kedah 😀
Isu ayaq naik harga di Kedah dan Penang. Fokus kat Kedah lah dulu. Harga ayaq naik. Bila ditanya kenapa harga naik? Bukankah PR selalu kritik kerajaan BN apabila naikkan harga barang, harga minyak, tarif letrik, kadar tol dan sebagainya? Mai dapat kuasa memerintah, PR pun gatai naikkan harga ayaq pulak? Bila ditanya kenapa naik harga, dijawabnya salah kerajaan dulu. Aisheh… kerajaan dulu pulak salah? MB dah bagi penjelasan. berapa kerat orang dengar pun tak tau. Media arus Umno/BN memang pandai letak perencah nak bagi panas.
Pimpinan tak pantas jawab isu ini. Penerangan kepada rakyat agak perlahan. Blogger-blogger pro-PR pun masih bingung nak pikir ayat macamana nak jelaskan kepada rakyat pasal isu ayaq ni. Bagi data, bagi statistik, dedahkan kepincangan pengurusan dulu memang boleh, tapi bukan semua rakyat iQ segenius MB. Bukan semua rakyat wala’ kepada MB seperti ahli-ahli PAS wala’ kepada Pesuruhjaya PAS. Masing-masing akan tanya ”awat harga ayaq naik”. masing-masing akan kata “kami dah tolak BN, kami takmau apa2 lagi alasan nak penaik harga ayaq”. lebih kurang macam tu lah agaknya. Depa bukan tau apa yang kerajaan negeri terpaksa tanggung. Depa hanya tak mau harga ayaq atau apa-apa harga naik selepas depa pakat ramai-ramai tolak BN. Takpalah… kita tunggu pimpinan negeri jawab dan bagi penjelasan. Depa bukan tak reti kehendak rakyat. Kita rakyat bersabaqlah.
Yang rakyat ni pulak melatah tak tentu kalu. Tak semua. yang pro- Umno/BN memang sah protes punya. Dah kerja depa memperlekeh apa yang PR buat. Itu biasa, sama macam PAS hentam apa yang BN buat. rasional ke tak rasional, itu kerja sesiapa yang jadi pembangkang. 😀
Yang herannya, ada dalam kalngan ahli dan penyokong PAS pon melath jugak. Sampai duk kata “kalau penaik harga ayaq jugak, baik tak payah undi PAS. sama saja dengan BN”… “kalau tak turun harga ayaq, kita pakat pejatuh laaa kerajaan PAS Kedah ni…biaq depa sedaq sikit”… “tu baru 3-4 tahun pegang negeri… dua tiga thun lagi apa pulak yg depa nak penaik”…
Baru naik harga ayaq sikit saja dah melatah, nak jatuhkan kerajaan negeri pulak tu. Nak sokong Umno/BN semula pulak kah? Kita tolak Umno/Bn bukan sebab harga barang naik saja. Kita tolak Umno/Bn sebab banyak karenah birikrasi dalam pentadbiran, banyak amalan rasuah, sistem keewangan yang tak telus, tidak serius tangani gejala sosial dalam masyarakat, tidak efektif dalam mencegah jenayah, menyusahkan kehidupan rakyat dengan kenaikan harga barang, petani merungut harga padi tak naik-naik walaupon harga beras naik, sistem pendidikan semakin caca merba dan macam-macm lagi. Sebab tu kita semua tolak BN. Kita ganti dengan PAS sekejap test market. Kalau OK, kita kekalkan. Kalau teruknya lebih daripda Umno/BN baru kita tumbangkan, naikkan parti lain, bukan Umno/BN, bukan PAS/PR. Kita nak yang lebih baik.
Masa PR mula-mula menang, MB umum cukai tanah turun hingga hampir 70%. Lega… kemudian umum pulak harga padi naik… petani lega walaupun naik tak banyak mana. Kemudian umum tolak urusan bawah meja (rasuah), umum pembinaan kampus baru Insaniah (pendidikan), umum pemindahan projek petroleum di Yan ke tengah laut (selamatkan tanah sawah penduduk), dan macam-macam lagi. Tu baru 3-4 tahun. Tak ka lega rakyat Kedah. Alih-alih umum harga ayaq naik sikit saja, pakat nak lari pi sokong Umno/BN balik? Marah harga ayaq naik sikit, nak tukaq balik kepada sistem pemerintahan yang ada rasuah, kronisme, karenah birokrasi, penindasan, dan macam-macam lagi? Letih lah kita kalau macam ni punya mentaliti.
Kita kenai sapa Ustaz Azizan MB kita tu. Dia pon kalau bulih nak bagi ayaq free kat kita semua. Mungkin takdak rezeki kita lagi masa ni. Baru 4 tahun memerintah, kalau nak banding dgn kerajaan sebelum ni dah lebih 50 tahun memerintah. Kalau nak compare pon, compare laa 50 tahun dgn 50 tahun. Harap kita rakyat kedah dapat bersabaq. Kan sabaq tu sebahagian adripada iman. Sabaq tu indah. ALLAH berama-sama dengan orang-orang yang banyak bersabaq.
Poster SADA: naik 2 sen saja…
WaLLAHU a’lam

Artis wanita bertudung di Alor Setar

Tiga hari aku berbuka puasa di rumah. Fuh… macam-macam ada. Tapi macam biasa lah, aku makan nasi sikit saja. Lauk aku balun banyak-banyak. Huhu…

Pagi-pagi lagi aku naik bas untuk kembali ke tempat mengaji. Dari Alor Setar, ke Butterworth, kemudian terus ke Parit Buntar. Dari dalam bas aku berpeluang melihat pemandangan Bandaraya Alor Setar seawal pukul 7.30 pagi. Manusia-manusia sibuk menuju ke tempat kerja, pelajar sekolah pula bergegas ke sekolah.

Sambil aku melihat pemandangan sepanjang jalan, aku terpandang satu papan tanda iklan besar Nescafe. Tiada apa yang istimewa. Hanya sedikit membuatkan aku teringat sesuatu apabila model iklan tersebut, artis Fara Fauzana (artis ke DJ?) memakai tudung.

Satu papan iklan di Alor Setar

Aku dah banyak kali tengok. Tapi hari ni aku nak tulis lah blog sikit. Tiada yang istimewa pun dia memakai tudung, kerana ramai lagi wanita yang bertudung, dan bukankah menutup aurat itu wajib? Melihat papan iklan itu, aku teringat akan kuliyah seorang ustaz.

Kata ustaz itu berseloroh.

“Sekarang ni di Kedah, gambar artis-artis wanita kena pakai tudung untuk jadi model iklan. “

Semua audien ketika itu terus menanti kata-kata ustaz seterusnya.

“Kalau nak tengok Fara Fauzana bertudung, pergilah ke Alor Setar”

Kelihatan beberapa orang audiens berbisik. “Betul ke? emm betul…” (Dialog ni aku tambah saja. Orang bisik mana la aku dengar). Tapi aku seperti terpandang satu gerak bicara seorang audien yang berkata kepada sahabatnya yang aku fikir dia menyebut “Macam kat Kelantan”.

Papan Iklan di Jalan Sungai Petani

Haa, agaknya betul lah dia kata macam tu, kerana aku pun sebut juga dalam hati. Memang iklan-iklan di Kelantan, artis-artis wanitanya bertudung. Bukan Fara Fauzana saja, Maya Karin yang tidak berbaju dalam filem Duyung juga bertudung di Kelantan!

Papan iklan Celcom di Kelantan

Kerajaan baru Kedah mula meniru cara tadbir negeri Kelantan yang menjurus ke arah Islamisasi dalam pentadbiran.

Lepas teringat kata-kata ustaz itu, aku tersenyum. Bangga juga sebab negeri kelahiran aku mencontohi negeri yang kagumi. Sampai saja di kawasan Sungai Petani, Fara Fauzana tadi bertudung, kini tidak bertudung pula. Padahal papantanda iklan Nescafe juga. Aku fikir, ini papan sebelum kerajaan bertukar tangan.

Yang kagumnya, belum 100 hari pemerintahan, sudah ada papan iklan yang menutup aurat wanita walaupun kerajaan negeri belum mewartakan secara rasmi undang-undang papan iklan itu. Nampaknya, pengusaha-pengushaa iklan ini menghormati kerajaan negeri yang baru dipilih rakyat. Nak hebat macam kelantan, tunggulah dulu. Tak sampai setahun pun lagi.

Papan iklan Digi di Kelantan

Kita mengharapkan bukan hanya kerajaan-kerajaan negeri tertentu sahaja berbuat demikian, malah kerajaan pusat juga perlu bertegas mewajibkan papan iklan yang memberi imej menutup aurat. Malah iklan yang ada kebanyakannya seolah-olah memperdagangkan wanita, aurat wanita dan tubuh wanita.

‘Celcom Sempurnakan hidup anda’ di Kelantan

Nescafe lagi… yang ni aku tak kenal, tapi di Kelantan.

Apalah relevannya iklan secawan Nescafe, tapi yang tertonjolnya adalah wanita. Hendak iklankan Nescafe atau artis wanita? Sama juga iklan sabun, syampu dan sebagainya. Sepatutnya produk lebih menonjol dalam iklan, bukan susuk tubuh wanita yang tiada kena mengena langsung dengan produk.Contohilah Kopi Radix, mai secawan… iklan itu tidak memperagakan wanita, kerana ia mahu lariskan kopinya.

Iklan Syampu Sunsilk di Kelantan
Walaupun iklan syampu, tapi tak perlu tunjuk rambut.

Jika mahu peralatkan juga wanita, letaklah imej menutup aurat. Biar masyarakat sekeliling bukan saja dapat tahu mengenai produk, malah berminat juga mahu menutup aurat. Kan bagus tu.



Papan tanda yang berimej dedah sana sini, memperdagang wanita, adalah sangat tidak relevan. Sepatutnya golongan yang memekik melolong mengenai hak-hak wanita bangun mendepani perkara ini. Maruah wanita dengan murah-murah saja didagang besar-besar di papan iklan dan media-media yang lain. Bukan saja hak-hak wanita dicabu, malah lelaki juga mengalami gangguan seksual (seperti kata TG Nik Aziz : Wanita mendedah aurat itu melakukan penderaan seksual kepada lelaki).

Bukan tu saja, dalam bulan Ramadhan ni, iklan-iklan macam tu boleh mengurangkan pahala puasa.

Tahniah kerajaan Kedah. Syabas Kelantan. Terenganu pun sama, harap DS Ahmad Said kekalkan legasi TG haji Hadi dulu… ALLAHU AKBAR!

Profile Menteri Besar Kedah

YAB DATO’ SERI USTAZ AZIZAN ABDUL RAZAK

ASAL
Anak kelahiran Sungai Limau Dalam, Yan, Kedah
Dilahirkan pada tahun 1944
Ayahnya, Haji Abdul Razak Haji Awang adalah imam dan pimpinan masyarakat setempat serta salah seorang pejuang kemerdekaan menentang British

PENDIDIKAN
Sekolah Kebangsaan Sungai Limau
Maktab Mahmud, Alor Star (1959 – 1965)
Universiti Al-Azhar
University Of Kent, Canterbury

KERJAYA
Tenaga pengajar Maktab Mahmud, Alor Star (1966)
Ketua Jabatan Syariah, UKM
Pensyarah pelawat Mindanao State University, Filipina
Pensyarah UIAM (1983-1984, 1986-1995)

PENGALAMAN ANTARABANGSA
Muktamar Al-Haj anjuran All Indian Iranian Association di New Delhi (1980)
Pembentangan Kertas Kerja di 1st Asean Syariah Administration Conference Workshop – Manila (1983)
Persidangan Gerakan Islam Sedunia, Lubnan (2001)

PENULISAN ANTARABANGSA

Dirasah Hawla At-Tashriq Al Islami, terbitan Kementerian Hal Ehwal Agama Filipina
Introduction To Islamic Law Jurisprudence, terbitan Office of Muslim Affair and Cultural Communities, Quezon City, Filipina, 1986
Syariah, Adat And Command Law Amongst the Maranaos of Southern Philippines : And Exploratory and Corporative Study, terbit Southeast Asian Studies Program

Senarai portfolio dan email MB dan exco-exco Kerajaan Negeri Kedah 2008

Senarai Nama , Portfolio dan alamat email MB , Exco Kerajaan Negeri Kedah:
Nama :
YAB. USTAZ HAJI AZIZAN BIN ABDUL RAZAK
(Menteri Besar)
Porfolio :
Perancang Ekonomi Negeri
Perancang Negeri Hal Ehwal TanahHasil Bumi & Sumber Asli
Majlis Tindakan NegeriKeselamatan NegeriAgama & Kewangan

Emel :
ustazizan@kedah.gov.my

Nama:
YB. TUAN HAJI IR. PHAHROLRAZI BIN HAJI ZAWAWI

Porfolio :
Pembangunan Luar Bandar
Usahawan
Kerja Raya

Emel: phahrolrazi@kedah.gov.my

Nama :
YB. TUAN HAJI IR. AMIRUDDIN BIN HAMZAH

Porfolio:
Industri dan PelaburanSains dan Inovasi
Pertanian

Emel :
amiruddin@kedah.gov.my

Nama :
YB. TUAN HAJI MOHAMED TAULAN BIN MAT RASUL

Porfolio:
Perumahan
Kerajaan Tempatan

Emel:
taulan@kedah.gov.my

Nama :
YB. USTAZAH HAJJAH SITI ASHAH BINTI HAJI GHAZALI

Porfolio :
Pembangunan Wanita dan Kebajikan

Emel :
sitiashah@kedah.gov.my

Nama :
YB. DR. HAJI HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB

Porfolio:
Belia dan SukanKesenian dan Warisan
Kebudayaan

Emel :
hamdankhalib@kedah.gov.my

Nama :
YB. TUAN HAJI ABDULLAH BIN JUSOH

Porfolio:
PendidikanTeknologi Maklumat dan Komunikasi

Emel:
abdullahjusoh@kedah.gov.my

Nama:
YB. DR. ISMAIL BIN SALLEH

Porfolio:
Kesihatan dan Penerangan
Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO)
Pembangunan Insan

Emel :
ismailsalleh@kedah.gov.my

Nama :
YB. ENCIK MOHAMMAD RADZHI BIN SALLEH

Porfolio :
Pelancongan dan Pembangunan Masyarakat

Emel :
radzhi@kedah.gov.my

Nama :
YB. ENCIK ARUMUGAM A/L VENGATARAKOO

Porfolio:
Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Hal Ehwal Masyarakat Siam
Perpaduan, Pekerja Ladang dan Hal Ehwal Masyarakat India

Emel:
arumugam@kedah.gov.my

Nama:
YB. ENCIK TAN WEI SHU

Porfolio:
Alam Sekitar Hal Ehwal Masyarakat Cina
Sumber Tenaga Manusia
Pengangkutan

Emel:
tanweishu@kedah.gov.my

Dipetik dan disusun semula dari Portal Kerajaan Negeri Kedah
p/s: Maaf jika susunan exco-exco tersilap.